Facilitator

Jeg havde engang et job som facilitator ved en konference. Det var en hundesvær opgave at løse. Ikke fordi jeg ikke kan få deltagerne til at smile eller få opsummeret de vigtige pointer. Denne særlige opgave var svær, fordi jeg skulle faktisk være på 5 forskellige steder på samme tid. Det er en fysisk umulighed. Konferencens arrangører havde gjort et fantastisk arbejde. De havde fundet konferencelokale og mødelokaler i én og samme bygning. Det hører til sjældenhederne, at et enkelte sted kan huse 4 parallelle workshops og 1 on-going konference – på samme tid.

Smart træk

Men de kære arrangører havde været rigtigt smarte: De havde bedt lokaleudbyderen om at sætte videokameraer op ved alle workshopsne – og store monitors i selve konferencelokalet, så alle, der opholdt sig i det rum, også kunne følge med, hvad der skete i hver af de 4 separate workshops. Det var en stor hjælp for mig, fordi jeg kunne se på lærrederne, hvornår der var brug for mig ved de enkelte workshops. Og heldigvis havde jeg fået alle oplæggene til konferencen på forhånd.
Jeg havde godt nok meget travlt, men det lykkedes faktisk at få de 4 workshops godt i gang. På nogenlunde samme tid. Som facilitator skal man kende noget til emnerne, der bliver arbejdet med. Man skal ikke styre dialogerne. Det gør ordstyreren. Det er ikke mit job. Men at skulle rende fra emner, som belysningsteknologier i urbant tætbefolkede områder til anvendelse af nye transportteknologier i kritiske knudepunkter via klimaforandringsforebyggende tiltag i socialt udsatte områder og aktivering af lokalbefolkningen med henblik på etablering af nye, små virksomheder, er en udfordring. Det må jeg indrømme. Jeg var godt mør, da vi kom frem til dagens sidste diskussion.

Alle var glade

Deltagerne var glade, og arrangørerne var tilfredse. Det havde været en succes.
Under middagen, som fulgte efter arrangementet, og som arrangørerne var søde at invitere mig med til, talte jeg med dem om selve arrangementet. Jeg spurgte dem om, hvordan de havde fundet lokalerne, vi brugte. De havde nemlig været helt ideelle – og personalet, som sørgede for, at der hele tiden var frisk vand, kaffe og frugt var supersøde. Arrangørerne fortalte mig, at det havde været noget af en opgave.

Konferencelokaler

Den ene dag havde de søgt på Google efter ”mødelokaler København”, den næste efter ”konferencelokaler København”. De udbydere, som var gengangere på de to lister, de fik frem, var så blevet udsat for en screening: De havde været rundt for at besøge lokalerne. Simpelt hen for at tjekke, om det var nemt at komme til dem. Om de havde de faciliteter, de havde brug for – fx video eller tolkebokse. Internet og Wi-Fi er efterhånden ikke et problem, men mange lokaleudbydere har ikke plads eller kapacitet til at sætte avanceret udstyr op. Og så var det også et kriterie, at lokalerne skulle være egnede til workshopsne.

Tilstedeværelsen af whiteboards og tuscher, der ikke er løbet tørre, var afgørende. Alle de små, praktiske ting skulle bare være i orden, før de bestemte sig. Men da de så havde bestemt sig, så var de heller ikke i tvivl om, at konferencen ville blive en succes. Og det blev den – ikke mindst takket være https://mbkkursuslokaler.dk/