Vi vendte skuden

For et år siden stod vi en dum situation her i virksomheden. Det gik dårligt. Ordrerne faldt, medarbejderne var ikke glade. De dunkle skyer hang over virksomheden. Vi var virkeligt i fare for at måtte skille os af med nogle af medarbejderne. Underskuddet voksede. Vi har dog altid holdt sammen som en stor familie her i firmaet. Så, vi besluttede at gøre noget drastisk. Vi måtte se at komme over de forhindringer, som betød, at vi ikke kunne komme videre og udvikle os videre.
Vi lagde hovederne i blød. Gik til flere netværksmøder og talte med venner og ligestillede om vores problemer, inden vi besluttede os for, at vi ville forsøge at gå vejen med Lean. Det var en svær beslutning at tage. I dag er vi virkeligt glade for, at vi tog den.

Vi gik all in på Lean

Vi tilkaldte en Lean konsulent ( https://leanakademiet.dk/hvem/ ), som kom på besøg i virksomheden for at se, hvad vi kunne gøre. Vi havde en tidshorisont på 6 måneder. Konsulenten forklarede os, dog, at 6 måneder ikke er tilstrækkeligt til, at Lean i en virksomhed kan mærkes og ses på tallene. Kunne vi måske sikre, at vi kunne arbejde sammen i et års tid? Han forklarede os, at Lean er ikke bare et sæt værktøj, man bruger i sit arbejde. Det er en kultur, man indfører i virksomheden, og den involverer alle. Og i de bedste cases så starter omstillingen til at indføre Lean fra bunden i virksomheden. Dvs. at alle – også dem ’på gulvet’ bliver involveret aktivt og fortsætter med at være involverede. Ikke kun i en periode, men i virksomhedens liv. Lean opfatter en virksomhed som et levende væsen, hvori alle celler skal være raske og glade.

Vi kunne betale endnu

Vi granskede vores økonomi, og vi var heldige, at en af vores banker stadig troede på vores virksomhed og vores visioner. Vi fik et lån, så vi kunne finansiere et år mere, end vi havde planlagt. Og så gik vi i gang med at arbejde med Lean i vores virksomhed. Det var en langsom proces til at begynde med. Der var mange ting, der skulle afdækkes og bringes frem: Arbejdsprocesserne, vores mål og strategier, vores barrierer og problemer – ja alt, hvad man kan tænke sig. Men efter godt 4 måneder var vi derhenne, hvor vi kunne se, at noget lige så stille begyndte at forandre sig.

Kurser banede vejen

Først og fremmest havde vi fået sendt nogle af vores medarbejdere på Lean kurser. De blev ligesom plantet i alle afdelinger og skulle i første omgang fungere som formidlere overfor deres kollegaer, i alt vedrørende ændringerne, der blev foretaget. Fx hvorfor bliver arbejdsgangen i lagerafdelingen lavet om? Hvorfor bliver noget af papirarbejdet i lagerafdelingen flyttet fysisk op til vores regnskabsafdeling? Den slags. Samtidigt skulle de også hjælpe Lean konsulenten med at lave arbejdsbeskrivelser. Det var et kæmpe arbejde for dem. Men som sagt, efter godt 4 måneder kunne vi se en lille forskel. Først og fremmest i at alle medarbejdere var klar over, hvad der skete, og at de ikke længere var bekymrede for nedskæringer. For det andet kunne vi se ændringer i, at nogle af vores kunder vendte tilbage med meget positive meldinger om produktet. vi sælger til dem.